Blogger Templates

Friday 23 December 2011

Kelebihan Surah Yasin




Hari ni terdetik di hati cik puyu nak bercerita pasal surah Yasin.Seperti yang anda semua sedia maklum,surah Yasin ni selalunya akan dibaca pada setiap malam Jumaat.Tapi dekat sini cik puyu nak kongsi beberapa kisah yang cik puyu pernah dengar tentang surah Yasin ni.

Masa dekat sekolah dulu,ada seorang cikgu cik puyu pernah cerita tentang kelebihan surah Yasin ni.Ada seorang pelajar tu  tersilap hantar kertas jawapan masa SPM.Kalau tak silap cik puyu,kertas rumusan subjek BM.Dia terbagi yang salah.Maksudnya yang dia tulis biasa2.Dia dah salin balik tapi nak buat macam mana,terbagi yang salah.Apa lagi,menangis tak terkata la pelajar tu.Yelah,tersilap hantar waktu peperiksaan sebenar.Kalau,percubaan tu tak apa lagi la.Nak dijadikan cerita,pelajar tu pun baca la Yasin tak berhenti2.Dan alhamdulillah,dia dapat A untuk subjek tu.Bayangkan betapa hebatnya surah Yasin ni.Yelah,ni juga merupakan pertolongan dari Allah dan mungkin juga rezeki dia.

Kalau kisah cik puyu sendiri,cik puyu ni bukanlah dari golongan pelajar2 yang top di sekolah dulu.Biasa2 je.Tapi,semenjak pengetua sekolah bersara dan digantikan dengan pengetua baru,memang banyak la perubahan yang dia buat.Antaranya pelajar asrama(cik puyu pelajar asrama) diwajibkan membaca Yasin setiap kali selepas solat Maghrib.Dan perkara ni cik puyu teruskan sampai la nak ambik SPM.Boleh dikatakan yang cik puyu ni memang la malas nak study.Dekat2 nak peperiksaan yang betul tu baru la nak pulun habis2an.Tapi alhamdulillah,keputusan cik puyu agak baik walaupun tak cemerlang.=)Tapi,sebelum tu kena la yakin dengan apa yang kita buat dan usaha tu penting juga.Kalau setakat baca Yasin tapi tak usaha tak ada makna juga.Cik puyu ucapkan terima kasih dekat pengetua cik puyu tu sebab berikan tips yang amat berguna.

Ok,dekat sini cik puyu nak kongsi kelebihan2 lain mengenai surah Yasin ni.

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Bacalah surah Yasin
kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:

1. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
2. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
3. Jika terpenjara akan dibebaskan.
4. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
5. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
6. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
7. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
9. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati
al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
10. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
11. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yassin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
12. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya ditangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Harap anda semua dapat amalkan surah Yasin ni ok.


No comments:

Post a Comment